Wednesday, December 21, 2011

Belated Update - Pertunangan..Pernikahan..Perkahwinan

Assalamualaikummmmmmmmmmm....hihihiihi panjang salam saya kan..yerla nk cover sebulan lebih punye salam yg tak berupdate..hahahaha..ampun for the late update bagi yg menanti yer...;)

Bismillah....di mulakan dengan Majlis Pertunangan...
11.11.11 Jumaat 7.30-8.00pm Kg Tg Batu Laut Logpond
Gitu la..itu la tarikh n waktunye..maybe ada yg tau ada gak yg tak tau actually saya and bakal suami (time ni belum jadi suami lagi) ada buat majlis bertunang..hanya untuk melengkapkan adat...cukup syarat la kononnye..atas persetujuan dua2 pihak berlangsung la majlis bertunang ni ngan dihadiri kaum keluarga saya n bakal suami..yang jauh n dekat sama2 turun...

Majlis bertunang di sahkan dengan menyarung rantai leher..(eh wait menyarung ker ayat die?)erghhh wat ever..menyarung ker hape ker skrg sy tak dpt nk fikir ayat lain...di wakili oleh emak n nenek belah pihak lelaki sy selamat menjadi Tunangan Afiez Azam..
Settle majlis bertunang ader majlis bacaan doa selamat sementara menunggu majlis pernikahan pulak pukul 9pm kang...

Majlis Pernikahan
dupdapdupdap..akhirnya pukul 9pm menjelma..tok kadi pun dh ada depan mata...saksi semua dh bersiap sedia..omg tuhan jer tau degupan jantung camner...neves tak hingat...dlm fikiran "mudah-mudahan apis sekali lafas jer...mudah mudahan semuanye berjalan ngan lancar jer.." huhuhuh...sape dh nikah sure tau camner perasaan tu kan?hihihihi...

Finally...fuh..alhamdulillah with satu kali lafaz saya sah bergelar isteri kepada Hafeez As'Ad Azam dengan mas kahwin RM100.00 tunaiiiii...hihi..alhamdulillah akhirnya.....ape perasaan?macam2 wei...nk melonjak gembira pun ada..wakakakaka..ada gak org cakap aku gatal sgt excited kawen..hihi..but yet tersentuh pun ada..akhirnya ada seorang lelaki yang sudi menjadi suami and bertanggung jawab keatas diri saya selepas ini..saya bersyukur sangat2..

Settle bernikah berjumpa sorang2 ahli keluarga..suami perkenalkn saya kat tiap sorang ahli keluarga yang hadir n begitu juga sebaliknya..n the best part is when saya berdepan ngan parents...omg...moment yg tak dpt dilupa n moment yg sgt menyentuh jiwa n akhirnya mengalir juga airmata...:( thanks ayah..thanks mak sebab sudah menjaga saya selama 27tahun ini....jasa mu akan tetap ku kenang....sob sob...

settle bersedih..sambung berfoto2an bersama ahli keluarga n kawan2 yang hadir...
Big thanks to our family members yang dtg tak kira jauh mahupun dekat..camtu jugak ngan kawan2 yang sudi datang majlis tunang n nikah saya..wlupun cuma majlis nikah n tunang ramai sangat yg datang malam tu...rumah pun penuh ngan tetamu sampai tak muat...huhuhu..sorry atas kekurangan yer...:))

Settle majlis tunang n nikah..but majlis malam tu tak settle lagi tau..bersambung pulak ngan pertandingan permainan DOMINO...sape orang tawau and org bugis sure tau psl tradisi ni..mana2 pun perkahwinan orang bugis kat tawau sure akan ada event ni malam sebelum majlis perkahwinan...so kami pun tak ketinggalan meneruskan jugak tradisi ni...ramai yg joint..ratus orang jugak la...n yg saya tau games ni settle kul 5am..giler la dowang ni sanggup bersengkang mata main domino..and 5 orang pemenang yang dipilih....tahniah pada yang menang tu...dapat Handphone sponsored by my brother...huhuhu....*time dowang main sy dh lena tido dlm bilik..yerla..kena tido awal..the next day nk sanding plak...muka harus ceria n cukup tido :)*

12.11.11 Sabtu Majlis Perkahwinan
Seawal pukul 7am saya dah bangkit..oh bangun sebagai Puan Nora..omg tak sangka tiba jugak hari ini...huhu...weeeeeiiiiiii aku dah jadi isteri orang weiiii..aku dah nikah weiiiii..hahahahaha..ok eksited macam nk bg tau smua orang..n maybe itu la tujuannye majlis perkahwinan di lakukan kan?untuk memberi tahu sanak sedara jiran tetangga bahawa kita sudah sah bergelar suami isteri...:)

turun naik turun naik umah jer tak senang duduk punya pasal..tengok persiapan akhir majlis perkahwinan hari ni..dah settle ke semua bende??macam2 bende kat pala otak..but since dat saya dh nekad during my big day sy tak mau fikir banyak bende..so awal2 lagi sy sudah buat penyerahan tugas...bertuah badan ada ramai adik beradik yang semuanya boleh diharap..yang sorang settle bende ni..yang sorang lagi settle bende tu...yang lagi beberapa orang buat bende lain pulak...ya allah syukur sangat2 ramai org yg bole diharapkan tuk memastikan majlis berjalan lancar..so takde la saya kat pelamin tuh pening nk fikir lauk cukup ker tak..sovenir tetamu dpt ker tak..huhu...

Majlis saya bermula pada pukul 11am..menanti ketibaan rombongan lelaki..saya pulak busy bermake-up n memakai persalinan pertama..di mulakan dengan persalinan pertama tuk hari tu Baju Adat Bugis..oh yeahhhh..klu tnye kawan2 yg bugis or sedara2 yg bugis ramai taknak pakai baju adat tu..sebab tak cantik..muahahaha..but sy pulak nk pakai baju tu sebab maybe satu hari nanti baju tu org dh tak pakai maka takde la kenangan kan..sib bek sy pakai so ada la kenang-kenangan baju adat tu...wlupun seksa memakai baju n aksesori baju tu...ku relakan jua...hahahaha..berat okey aksesori2 tu semua kat kepala..nk bengkak rasenye kepala...huhu...dh cam ratu bugis dah ni..hahahahaha

Dalam busy bersanding sempat lagi photographer kami panggil kami ngelat jap g tepi rumah tuk berphotoshoot..muahahahaha..ni la hasilnya..


Petang around kul 4pm tukar baju lagi...persalinan kedua ni saya pakai Songket pulak..kira baju adat jugak..adat melayu..so adil untuk suami la kan...saya adat bugis..dia ada melayu..hihihi...songket kami simple jerk but saya suka....nampak melayu sangat tau..hihi*time ni sy takde amik gmbr plak pki camera sendiri..huhu*

Kul 5.30pm dh break for Maghrib and ready tuk persalinan yang malam pulak..around kul 7pm sy dh ready tuk majlis belah malam pulak..kirenye bersambung drpd majlis yg siang tadi la...time ni saya pakai persalinan warna putih..hihi..saya pakai Gaun time ni..verangan minah mat saleh pulak time ni..hahahaha...tuk melengkapkan lagi majlis potong kek actually...n yeah saya suka baju saya ni jugak.....ramai yang cakap sy nmpk cam barbydoll time ni...huhuhu...:))



around 830pm sekali lagi naik umah tuk tukar persalinan yang last...kalini saya pilih kaler Hitam...hihi...hitam silver..dress lace labuh..time saya tukar yg ni ramai cakap sy nmpk elegant..wah gitu..yerla kaler hitam kan...n nampak mature pun ada jugak...huhu

Around 10.30pm tetamu dah berkurangan so mula la perangai gila2 kami..berposing sana sini..bukan takat kami berdua jer..ngan adik beradik sanak sedara semua joint..kesian mr photographer penat melayan karenah kami sekeluarga..hihihiihihi....


Fuhhh..akhirnya settle majlis perkahwinan/persandingan kami..bermula dari kul 11am sampaila ke pukul 11pm..ok 12 jam yer...korang ader???hahahaha..kat sabah jer majlis macam ni..but siyesly majlis kat tawau mmg totally different ngan majlis kat semenangjung ni...kami takde makan beradap bagai...kami hanya duduk bersanding sepanjang hari ke malam di atas pelamin tu...so tak sia2 la bayar ribu raban just for pelamin...n sgt best bila sehari dapat pakai 4 persalinan ok...baru la ratu sehari sebenar...hahahaha..pastu duduk pulak atas pelamin dah jadi perhatian tetamu yg datang..sape yang dtg duduk makan tengok pengantin atas pelamin smbl dihiburkan ngan nyanyian2 penyanyi tak bertauliah..hihihihihi...n setiap orang yg dtg dpt berjumpa n bersalaman ngan pengantin..so takde istilah org yg dtg tu tak dpt jumpe pengantin...best kan??semua org dpt jumpe n amik gambar kat pelamin bersama pengantin...

Just imagine macam mana penatnye pengantin??12 jam sanding non-stop*kecuali time tukar baju*muka kena sentiasa manis senyum jer....sebab ramai yang memerhati...hihihihi...lenguh gak la pipi senyum sepanjang masa...hahahaha...lucky sy mmg pattern yg suka senyum...:))

Alhamdulillah selesai semuanya...berakhir kesemua majlis untuk dua hari...terima kasih yg tidak terhingga buat sanak sedara kaum keluarga yang bertungkus lumus sama2 memastikan majlis berjalan lancar..n thanks tuk rakan2 yang dtg sama meraikan majlis kami yg tak seberapa...;) sayang semuanya...

perkara menarik/tak menarik during majlis :-
pengantin perempuan tidak makan sepanjang majlis bermula sehingga la majlis berakhir
pengantin lelaki sempat curi2 gi makan time pengantin pompuan bz makeup..
pengantin lelaki kekejangan muka sebab kena senyum sepanjang masa..
pengantin lelaki makan active fast diatas pelamin secara sorok2..
kedua2 pengantin asyik minum sorok2 diatas pelamin..cover baik ngan bunga tangan..hahaha
kedua2 pengantin sempat menyumbangkan lagu Jangan Ada Dusta...ok mmg sumbang dari pengantin perempuan..muahahaha
Pengantin lelaki menyanyikan lagu Kau Yang Bernama Nora..eh salah Bernama Seri..hihi..khas tuk pengantin perempuan :p
sovenir yang di sediakan sebanyak satu ribu tidak mencukupi..sorry pada yg tak dpt tu yer..

No comments: