Thursday, August 28, 2014

Eka bijak kah dia

Eka Hafeez


Dia memang petah
Yang di faham cuma dua mahupun tiga patah
Selebihnya buat mommy ternga-nga
Kadang hanya di iya kan saja
 
anak, kau sungguh istimewa
otak mu tak pernah berhenti berkerja
ada saja yang ingin di perkata
ada saja tingkah yang luar biasa
 
pelat mu kadang mencuit hati
tingkah mu kadang buat sakit hati...hihi
tapi bukan la mommy benci
cuma kadang tak tertahan awak buli
 
eka eka..satu maksudnya
anak pertama la katanya
daddy la yang bagi nama
semoga eka sentiasa di hadapan ya
sentiasa no1 hendaknya..
satu yang terbaik
satu yang Berjaya
satu itu EKA
 




28.08.2012 - 28.08.2014

Alhamdulillah genap umur Eka Hafeez 2 tahun hari ni..syukur...syukur di kurniakan anak yang bijak, sehat sempurna cukup sifat nya...Alhamdulillah....semoga anak mommy membesar jadi anak yang bertanggungjawab dan bijak...





Eka bin Hafeez
 
Kecil tubuhnya
lincah tingkahnya
Penakut budaknya
cerdik otaknya
 
tak pernah terfikir anak sekecilnya tahu erti takut
takkan berani memanjat tempat yang tinggi
seakan mengerti jika dia terjatuh
sakit yang di perolehi
 
tak pernah terfikir anak lincah ini tak penat belajar
ABC to Z di hafal dengan mudah
di ingatinya di kala umur setahun
setiap hari menyanyi ABC
setiap hari menghafal ABC
setiap kali berdepan dengan huruf juga perkataan
akan di sebutnya satu satu seakan cuba mengajar kita pula
mengajar kita mengenal ABC
 
Kadang letih
tak terlayan petahnya
tak terlayan karenahnya
tak terlayan manjanya
subhanallah..Alhamdulillah
di kurniakan anak yang cerdik dan lincah sepertinya
 
sesungguhnya anak-anak sekecilnya mudah di ajar
mudah menerima
mudah juga terikut tingkah kita
silap tingkah negative la hasilnya
silap tunjuk ajar rosak la dia
 
ya allah semoga kami memberi contoh yang baik kepadanya
kepada adiknya
kepada mereka
semoga membesar dengan sempurna
membesar menjadi anak yang berguna
kepada bangsa agama dan Negara
kepada ayah bonda
kepada seluruh keluarga
 
anakku kau lah yang teristimewa...kau lah segalanya...

Friday, August 22, 2014

OISO Bangsar South

22.08.2014..Hari ni hari berkabung for Malaysian...:( al-fatihah tuk mangsa MH17 and takziah buat ahli keluarga..

and during lunch time arini our accounts department out for farewell lunch Cheryl Choo...been working with her more than 5 years...now the time so say good bye..good luck for your new work, new environment and new colleagues Cheryl...

we decide to choose Korean food...so here we goooo....OISO Bangsar South....

Cheryl with her food...Kimchi Ramen RM9.90
 
Ini pulak Nadia(kiri) dan Heni(kanan)
N kat bawah ni pulak makanan dorang...

 Kimchi Fried Rice RM12.90
 
Jeju Island bla bla bla...hahahha..tak ingat apa nama minuman dorang ni.. RM4.90
Most of us order Organic Brown Rice Tea RM0.90

Bulgogi beef...it comes with all the side dishes and rice.. RM18.90
 
 Seafood Ramen RM11.90
 
Kimchi Ramen RM9.90

This is mine.. Bi bim bap..n yeahh I loike it so much..n am fullllll... RM14.90

Chicken steam bla bla bla...hahhaha..can't remember the name again..sorry..hahahhaa RM16.90
 
this is Jap Chae if I not mistake...so sorry cant remember all the name actually.. RM11.90
 
Kimchi pancake RM9.90
 
 
Most of the food comes with the side dishes actually...for me I like all the food. I taste all actually...hahhahahha. Will come again for sure...;))
 

This is Accounts Department :))
 


Friday, August 8, 2014

Tersedak Syiling/coin

ya allah..lindungilah anak anak ku dari bahaya..jauhilah mereka dari apa jua penyakit...amin..

genap umur babydea 5bulan..hampir mencecah 2tahun pulak umur eka...Alhamdulillah kedua duanya membesar dgn sihat...eka semakin bijak..kadang tingkahnya tak boleh nak agak..

hari ni eka buat mommy nangis teresak....leka makjah n daddy tinggalkan mereka berdua..eka sibuk bermain..babydea baring sendiri...tetiba eka lari ke arah daddy..dea pulak terbatuk seakan tersedak sesuatu..kelam kabut makjah yg tengah lunch kt meja makan ke arah babydea...terus dukung babydea sambil tepuk2 belakangnya...ya allah kuar air ludah dan sesuatu yg berwarna kuning..di sangkanya kahak..rupanya duit syiling...astagfirullah...apa eka buat ni??eka masukkan syiling dlm mulut babydea..mcm biasa dia memasukkan putting/pacifier dlm mulut babydea seperti selalunya...

syukur makjah cepat bertindak..klu tak, tak tau nak jadi apa...syukur tuhan melindungi babydea...eka apa lagi kena la marah...makjah tak tau nak kata apa..masih terkejut dgn tindakan eka..daddy masih terus marah...eka eka..tapi apa sajalah budak sekecil eka mampu fikir..bahaya atau tidak dia sendiri tak rasai...

eka nak masuk dua tahun dah..tak pernah dia memasukkan syiling ke dalam mulutnya sendiri...bukan takat syiling..apa jua permainan yg dia ada atau pun apa jua benda yg dia jumpa..tak pernah di masukkan ke dalam mulutnya...seakan dia tau itu bukan benda yang boleh di kunyah..bukan sesuatu yang bergelar makanan...tapi...kenapa dia terfikir untuk memasukkan ke dalam mulut babydea???erm..mcm yang aku dh kata..apa saja budak sekecil dia mampu fikir??erm....

apa pun yang berlaku, aku syukur padamu ya allah..ko lindungi anak ku dari bahaya...aku akn terus berdoa agar mereka sentiasa di dalam lindungan mu ya allah...

mengalir airmata di kala mendegar cerita makjah...-_-

video
video eka selepas di marah...tersedu sedu la dia..dalam tido pun masih tersedu...kesian dia..

yakin pada ketentuannya..meminta perlindungan darinya..insyaallah selamat semuanya...amin

Thursday, August 7, 2014

Dea Hafeez 5 bulan

Salam..

Baru perasan
Dea Hafeez tiada dalam coretan
Umur sudah menjejak 5 bulan
Ini semua dek kerana kemalasan

Istimewa budaknya
Indah namanya
Cantik rupanya
Moga2 santun budi bahasanya

Dea, the goddess maksudnya
bahasa itali la kononnya
mommy yang beria
apa tak nya berkongsi hari jadi dgn kesukaannya
siapa dia?
Nora Danish la jawapannya...

7th March hari nya, 2014 tahunnya
sakit melahirkan tak sebesar mana
jika di bandingkan indahnya ciptaanNya

aku berterima kasih kepada Allah
atas anugerah yang sangat indah
akan ku jaga semoga baik akidah
agar sentiasa terpelihara dari segala fitnah

Mommy sayang Dea
Daddy sayang Dea
Abg Eka sayang Dea
Kami sayang Dea

Membesar jadi anak yang bijak, jadi adik yang mendegar kata, jadi wanita solehah, baik budi pekerti ya DEA..


Sakit anak sakit emak...

Assalamualaikum...

Lama sangat biarkan blog ni tak berupdate...tetibe pagi ni terpanggil tuk berkongsi cerita..actually bukan nk kongsi sgt ngan org lain pun..hanya nk meluahkan jer..lebih kurang camtu la...nak kongsi di twitter terlalu terhad..nak kongsi di facebook juga mcm tak berapa nak sesuai...lucky ada blog yg dh bersawang ni tuk di bukukan apa yg ada dlm hati ni..

tak pernah terfikir di akal fikiran, tak pernah terasa di benak hati..tak penah terjangkau akan melalui n merasai semua ini..perasaan seorang ibu yang akan merasa sakit yang amat bila anak2 nya tercuit, tercalar di sana sini, terluka di mana mana..terhempuk tak semena mena...ya allah luluh nya hati, hancurnya perasaan, mengalirnya air mata...dengan hanya melihat anak jatuh,terluka,tercedera ringan sekalipun..demam,selsema, merengek sakit tak sedap badan jugak cukup membuatkan naluri ibu ini meronta ronta nangis di dlm hati..meminta biarla diri ini yang melalui bukan anak kecil yang belum mengerti erti sakit, yang belum pandai bertutur mengadu sakit..."ya allah jauhi anak2 ku dr segala penyakit,lindungi anak2 ku drpd bahaya dunia,selamatkan anak ku dunia akhirat.." itu lah doa2 yang kerap di lafazkan di kala menatap wajah anak2 yg tidur d pangkuan yang tak penah mahu melepaskan pelukan, yang hanya mahu tidur di celah ketiak... semoga allah sentiasa ada untuk sentiasa mendengar setiap rintihan setiap harapan seorang ibu...

eka genap 2tahun dlm beberapa hari saja lagi..28.8.2012-28.8.2014..semakin bijak..semakin aktif...semakin banyak karenah...belum lurus berkata2 wlupun mulut petah ingin berbicara..tingkahnya lincah..sgt lincah...tapi takut tetap ada..jarang sekali cuba panjat meja mahupun kerusi..panjat katil juga takut kalau2 terjatuh..lucu...eka eka..tapi tak pernah takut tuk berlari ke sana sini..tak pernah faham klu berlari di tempat licin kebarangkalian untuk terjatuh tersembam itu sangat tinggi...apa saja la yg mampu di pertimbangkan n di fikirkan anak sekecil ini..kami la yang perlu berhati hati..jaga setiap geri..tersilap sikit memang makan hati...

semalam dek kerana terlalu aktif..tak dengar cakap kami..eka sibuk bermain berlari kesana sini dikala nenda sibuk mencuci...tak sempat nenda tangkap eka jatuh terlentang..bunyi kepala terhempas ya allah kuatnya..luluh jantung yang mendengar...cuba untuk bertindak balas dgn cool sebab taknak ada yang rasa bersalah..sebab tiada siapa yang besalah..cuma nasib eka kurang baik...terjatuh di kala seronok bermain air...oh anak..klu la awak tahu jatuh itu sakit..lantai itu licin..mommy yakin awak takkan gembira dgn senang hati berlari ke sana sini...semoga awak serik and lebih berhati2 selepas ini..tapi jangan pernah serik untuk terokai alam ini..

lepas menangis kesakitan eka tido selepas minum susu dan di pujuk...sayu hati menatap wajah anak yg tidur selepas menangisi kesakitan yang di hadapi...ya allah sakit hati, rasa geram dgn diri sendiri kerana tak lebih berhati2..takut pun ada..semoga tiada luka yang tidak kelihatan...ya allah ko lindungi anak ku dr segala bahaya...

mommy sayang eka..
daddy sayang eka..
babydea sayang eka..
kami sayang eka...

membesar dgn sehat, berkembang menjadi anak yang bijak..jadi EKA yang bertanggungjawab..